Ο «νέος» σχεδιασμός πυροπροστασίας των δασών μας. Απλά ανικανότητα; Σπατάλη; Ή κάτι ακόμα χειρότερο;

Αρχική / Νέα / Ο «νέος» σχεδιασμός πυροπροστασίας των δασών μας. Απλά ανικανότητα; Σπατάλη; Ή κάτι ακόμα χειρότερο;

Διαβάζω τον νέο «σχεδιασμό» για την «Αντιπυρική προστασία» και αναρωτιέμαι είναι απλά ανικανότητα; Απλή σπατάλη με ταυτόχρονη παραπλάνηση του ίδιου του Πρωθυπουργού; Ή μήπως είναι θέμα… Εισαγγελέα;

Ας δούμε τους στόχους λοιπόν τους νέους στόχους:

  1. Αυξημένος θα είναι ο αριθμός των μισθωμένων εναερίων μέσων πυρόσβεσης κατά τη φετινή αντιπυρική περίοδο. Στα μέτωπα των πυρκαγιών αποφασίστηκε να επιχειρήσουν φέτος 10 ελικόπτερα τύπου Erickson αντί για 9 πέρυσι, ενώ συστήνεται τεχνική βάση ελικοπτέρων και στη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να υπάρχει αμεσότερη ανταπόκριση στις πυρκαγιές στη Βόρεια Ελλάδα. «Μας ανησυχούν η Χαλκιδική και το Σέιχ Σου», δήλωσε σχετικά κυβερνητικός αξιωματούχος.
  2. Παραμένει αμετάβλητος ο αριθμός των μεσαίου τύπου πυροσβεστικών ελικοπτέρων (Kamov),  ενώ προστίθενται για πρώτη φορά 6 «τράκτορες». Πρόκειται για αμφίβια αεροσκάφη με δεξαμενές χωρητικότητας 3,5 τόνων νερού και δυνατότητα αυτονομίας έως 5 ώρες. Θα χρησιμοποιηθούν για εναέρια επιτήρηση με σκοπό, σε περίπτωση έναρξης πυρκαγιάς, ο χρόνος πρώτης προσβολής να περιοριστεί στο ελάχιστο. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη θα χρησιμοποιηθούν φέτος πιλοτικά, καθώς υπάρχει σκέψη και σχεδιασμός για την αγορά συνολικά 36 τέτοιων αεροσκαφών σε αντικατάσταση των γηρασμένων Pezetel.
  3. Αντιστοίχως, φέτος η Πυροσβεστική προχώρησε στη μίσθωση και ενός ρωσικού πυροσβεστικού αεροσκάφους τύπου jet, χωρητικότητας 12 τόνων νερού ή επιβραδυντικού υγρού που χρησιμοποιείται σε πυρκαγιές σε μεγάλες εκτάσεις.
  4. 8 νέα Canadair

Νεότερα δεδομένα προκύπτουν και για τον στόλο των Canadair. Έπειτα από διαπραγματεύσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, στο πλαίσιο του μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας (RescEU) η Ελλάδα προχωράει στην αγορά 8 καινούργιων Canadair CL 515. Το κόστος για τα έξι από αυτά θα καλυφθεί από εθνικούς πόρους και για τα υπόλοιπα από το ταμείο της Ε.Ε. Επιπλέον, υπάρχει σχέδιο αναβάθμισης των ιδιόκτητων Canadair CL 415 και τη μετατροπή τους σε 515.

Το κόστος υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε 330 εκατ. ευρώ, ενώ αναμένεται η έγκριση από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εσωτερικών και Αμυνας μεγάλου προγράμματος εξοπλισμών προϋπολογισμού 1,7 δισ. Ευρώ.

Ας δούμε λοιπόν τους στόχους :

Ο πρώτος στόχος ήταν αναμενόμενος. Αφού δεν υπάρχει κανένα απολύτως   σχέδιο κατάσβεσης, αφού δεν κάνουμε κατάσβεση μέσα στα Δάση περιμένουμε τα «Χερουβείμ και τα Σεραφείμ». Τα μέσα αυτά βοηθάνε αλλά αν δεν πάρουν τα πόδια τους να πάνε μέσα στα Δάση για πλήρη κατάσβεση επίγειες δυνάμεις, δεν θα έχουν πουθενά γρήγορη πλήρη κατάσβεση. Θα συνεχίζουν για πολλές μέρες άπειρες ώρες πτήσης κυρίως Ιδιωτικών ελικοπτέρων, με το πρόσχημα της πλήρους κατάσβεσης.

Μοιάζει σαν να αποφεύγουν να κάνουν την πλήρη κατάσβεση.

Πόσο κοστίζει 1 ώρα πτήσης Ιδιωτικού ελικόπτερου; 30.000 ΕΥΡΩ; Λογαριάστε.

Και αν ξεφύγουν… λέω αν «ξεφύγουν» και 10 ωρίτσες πτήσης την ημέρα παραπάνω από τα 30 ελικόπτερα που πετάνε; (30.000 Χ 10 = 300.000 ΕΥΡΩ την ημέρα). Πολλαπλασιάστε επί τις 100 τουλάχιστον ημέρες της περιόδου δασοπυρόσβεσης και βγάλτε το αποτέλεσμα (30.000.000 ΕΥΡΩ).

Και βέβαια αφού αφαίμαξαν σχεδόν όλες τις Δημόσιες επενδύσεις για την Διαχείριση Δασών και προστασία Δασών, για να αγοράζουν κάθε είδους πυροσβεστικό εξοπλισμό ΧΛΙΔΗΣ και να μισθώνουν υπερτριπλάσια εναέρια μέσα, αφού ΕΙΚΟΣΑΠΛΑΣΙΑΣΑΝ ΤΑ ΕΞΟΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΒΕΣΗ, βάζουν τώρα και χέρι στα προγράμματα για την κλιματική αλλαγή. Τώρα τολμάνε να βάλουν χέρι και σε αυτά τα ιερά για εμάς τους Έλληνες, κονδύλια της Εθνικής Άμυνας.

Ο δεύτερος «στόχος τους» επιβεβαιώνει όσα λέμε χρόνια τώρα.

Δεν υπάρχει επιτήρηση των δασών και δεν υπάρχει καθόλου ικανοποιητική «πρώτη επέμβαση ή πρώτη πλήξη».

Με την λειτουργία μόνο 200 πυροφυλακείων σε όλη την Ελλάδα φτάσαμε …στο κανένα. Ελέγχαμε όλη την Χώρα απλά και άμεσα και παράλληλα με ελάχιστα ευέλικτα πυροσβεστικά οχήματα πολλαπλών σκοπών μέσα στα Δάση, κάναμε και την πρώτη πλήξη. Κι όλα αυτά με πλήρη αντιπυρικό σχεδιασμό της κύριας πλήξης κλπ.

Όμως τα μικρά ευέλικτα πυροσβεστικά οχήματα τα διαθέτουμε ήδη. Οπότε δεν υπάρχει και ανάγκη νέων προμηθειών…

Η επιτήρηση στα πυροφυλάκια θα μπορούσε να γίνει με εθελοντές.

Όμως πραγματικούς. (Υπάρχουν τίμιοι Εθελοντές αλλά δυστυχώς είναι πολύ λίγοι). Οι ποιο πολλοί είναι επιδοτούμενοι μέσα σε Συλλόγους Πυροπροστασίας σφραγίδες, με ψευτοστολές κάθε είδους μασκαρέματος και σε κάποιο πυροφυλάκιο … δίπλα στο σπίτι τους.

Δυστυχώς πραγματοποιήσανε το ακατόρθωτο!!! Μετατρέψανε τον ευγενικό Εθελοντισμό σε μηχανισμό συνενοχής στο ξόδεμα όλο και μεγαλύτερων ποσών.        

Τώρα λοιπόν θα αγοραστούν 6 αμφίβια αεροπλάνα που θα πετάνε συνεχώς για να κάνουν επιτήρηση και, λένε, θα κάνουν και την πρώτη πλήξη. Αλήθεια στόχος είναι η επιτήρηση και η πρώτη πλήξη, ή η αγορά και τα «συνοδευτικά τυχερά»… που όλοι καταλαβαίνουμε; Κι αυτό γιατί έχουμε ήδη αυτά τα αεροπλάνα (θα το δούμε στην συνέχεια).

Ότι και να γίνει πάντως να ξέρουν. Οι Δασικές πυρκαγιές δεν σβήνουν ποτέ και πουθενά μόνο με εναέριες ρήψεις νερού.

Ο τρίτος στόχος είναι κυριολεκτικά για γέλια ή και για κλάματα ως προς τους πραγματικούς στόχους.

Η Πυροσβεστική προχώρησε ήδη στην μίσθωση  και ενός ρωσικού πυροσβεστικού αεροσκάφους, λέει, τύπου jet, χωρητικότητας 12 τόνων νερού ή επιβραδυντικού υγρού, λέει, που χρησιμοποιείται σε πυρκαγιές σε μεγάλες εκτάσεις.

Σε ποιες μεγάλες εκτάσεις; Στις Στέπες.

Τα αεροσκάφη αυτά είχαν ξαναδοκιμαστεί την δεκαετία του ’80 και απερρίφθησαν από την τότε υπεύθυνη Δασική Διοίκηση. Δεν μπορούν να επιχειρήσουν στο πολυποίκιλο ανάγλυφο της Χώρας μας. Κι αν ακόμα επιχειρήσουν, επειδή δεν είναι καθόλου ευέλικτα, επιχειρούν ρίψεις νερού ή επιβραδυντικού υγρού από πολύ ψηλά. Με τον τρόπο αυτό ότι και να ρίχνουν πάνω από την φωτιά θα εξατμίζεται πολύ πριν φτάσει στο έδαφος. Οπότε η μίσθωση αυτή δεν θα έχει κανένα απολύτως αποτέλεσμα.

Και τώρα τα ουσιαστικά ερωτήματα :

Με τι ποσά έγινε η μίσθωση;

Πόσο στοιχίζει δηλ. η ενοικίαση μαζί με την φιλοξενία των χειριστών και του προσωπικού  συντήρησής του, πόσο στοιχίζει το προσωπικό βάσης και ανεφοδιασμού του jet και πόσο κοστίζει η κάθε ώρα πτήσης;

ΜΗΠΩΣ Ο ΣΤΟΧΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΤΛΗΣΗ ΟΛΟ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΩΝ ΠΟΣΩΝ ;

Ο τρίτος στόχος, ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙ … ΑΓΟΡΑ ΕΝΑΕΡΙΩΝ ΜΕΣΩΝ.

Έχει αποφασιστεί ότι η Χώρα θα προχωρήσει στην αγορά 8 νέων καινούργιων Canadair CL 515.

Θα μπορούσαμε και να συμφωνήσουμε με τα αεροπλάνα αυτά. Είναι τα καλύτερα για τις συνθήκες της Χώρας μας που αγοράστηκαν μετά από εισηγήσεις της Δασικής Υπηρεσίας του 1978 και 1980.

Στην Χώρα μας χρησιμοποιούνται μόνο για τις Δασικές Πυρκαγιές, παρά το ότι είναι αμφίβια (σημαντικό για την Χώρα μας με τις ανάγκες του νησιωτικού χώρου της) και μπορούν να χρησιμεύσουν και για άλλες χρήσεις όπως η μεταφορά τραυματιών και εναέριου ελέγχου οποιουδήποτε σκοπού κλπ.

Όπως είναι εύκολα κατανοητό αυτός ο στόχος ακυρώνει τον δεύτερο «στόχο» της αγοράς των 6 και αργότερα 36 αεροπλάνων του εναέριου ελέγχου και πρώτης πλήξης.

Στην πραγματικότητα τα Canadair ίσως είναι ο μόνος εξοπλισμός που χρειαζόμαστε.

Σημειώνουμε βέβαια ότι για χρόνια ακούγαμε κάτι «Πολυάστερους ήρωες» ότι τα  αεροπλάνα αυτά είναι γερασμένα κλπ.

Τα είχαν απαξιώσει χωρίς συντήρηση για να μπορέσουν να νοικιάσουν τα ιδιωτικά ελικόπτερα. Χάσαμε λοιπόν τα 4 από τα συνολικά 22 που διαθέταμε (δυστυχώς χάσαμε και πιλότους).

Σήμερα έχουμε 18 τα οποία και πάλι μισοσυντηρούνται. Όμως πρέπει να ξέρουμε ότι τα αεροπλάνα αυτά είναι ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ ΑΓΕΡΑΣΤΑ. Αποσυναρμολογούνται σε κομμάτια και ξαναμοντάρονται αντικαθιστώντας τα γερασμένα τμήματα ή και τις μηχανές, με καινούργια και σχετικώς πολύ λίγα χρήματα.

Αγαπητοί φίλοι,

ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΛΥΘΕΙ ΠΟΤΕ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΤΩΝ ΔΑΣΩΝ ΜΑΣ ΜΕ ΟΛΟ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΣΠΑΤΑΛΕΣ ΕΝΑΕΡΙΩΝ ΜΕΣΩΝ.

Όσο προχωράει η αφαίμαξη κάθε πόρου για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής σε εξοπλισμό ΧΛΙΔΗΣ και έπειτα της χρήσης όλων των υπόλοιπων προγραμμάτων αντιμετώπισης της Κλιματικής αλλαγής για την αγορά και πάλι εξοπλισμού ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗΣ ΧΛΙΔΗΣ, υποθηκεύουμε το μέλλον και τα Δασικά οικοσυστήματά μας, μια και χωρίς πόρους δεν μπορεί να γίνει καμιά απολύτως Διαχείριση των δασών ή πρόληψη.

ΚΕ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΕ,

ΣΑΣ ΕΧΟΥΝ ΕΓΚΛΩΒΙΣΕΙ. ΣΑΣ ΚΟΡΟΪΔΕΥΟΥΝ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΑΣ ΚΑΙ ΠΙΣΩ ΣΑΣ.

Οι λύσεις είναι απλές. Υπάρχει σχέδιο και είναι πολύ οικονομικό (αν αυτό σας ενδιαφέρει). Μεταξύ άλλων :

  • ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΣΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΙΑΙΟΥ ΦΟΡΕΑ ΔΑΣΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ – ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΥΡΟΦΥΛΑΚΙΩΝ – ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΠΛΗΞΗ.
  • ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΗ ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΑΣΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΊΑΣ ΤΩΡΑ!!!
  • ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗΣ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΑΣΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ.

Τα υπόλοιπα είναι απλούστερα. Όχι μόνο θα έχουμε οικονομία, αλλά θα έχουμε και ελάχιστες καταστροφές στα Δάση και στις καλλιέργειές μας, τεράστια οικονομική ανάπτυξη της Δασοπονίας από τα πολλαπλά προϊόντα της. Αναζωογόνηση της υπαίθρου με νέους εργαζόμενους και με παραμονή των κατοίκων στις εστίες τους. Επομένως θα έχουμε και νέου τύπου πολύτιμα προϊόντα οικολογικής γεωργίας ή δασικής καλλιέργειας (δασικά φρούτα, θεραπευτικά βότανα κλπ).

Στο μεταξύ καλό θα ήταν να δούμε μερικούς, μόνο μερικούς ετήσιους οικονομικούς απολογισμούς της Πυροσβεστικής για το κόστος της Πυροπροστασίας.

Παράλληλα δεν μου βγαίνει από το μυαλό, ότι πρέπει να ανοιχθούν οι Τραπεζικοί Λογαριασμοί της πρώην και νυν ηγεσίας της Πυροσβεστικής σε βάθος τουλάχιστον δεκαπενταετίας, συμπεριλαμβανομένου και του ΓΓ Πολιτικής Προστασίας (ως πρώην Αρχηγού της Πυροσβεστικής) και των Συγγενών τους.

Είμαι σίγουρος ότι δεν έχουν τίποτα να κρύψουν.

Δρ Ελευθέριος Σταματόπουλος,
Δασολόγος – Περιβαλλοντολόγος Μελετητής