GreekEnglish (United Kingdom)

Δασικοί Χάρτες – Τι πρέπει να κάνει ο Πολίτης

Η Διεύθυνσή μας είναι :  
Κασομούλη 106, ΤΚ 11744 Αθήνα
(Στάση Μετρό Αγ.Ιωάννης)
210 9273900-2, fax : 210 9240200, e-mail : Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.  

ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ

- Οριστική επίλυση του προβλήματος της αυθαίρετης δόμησης.

- Απαραίτητη προϋπόθεση της αποτελεσματικής προστασίας των Δασών και των Οικοσυστημάτων.

Η επιτάχυνση των διαδικασιών Ανάρτησης των δασικών Χαρτών

1. Τον Ιούνιο του 2013 ψηφίστηκε από την βουλή ο Νόμος 4164/2013 για την Επιτάχυνση των διαδικασιών του Εθνικού Κτηματολογίου, την κατάρτιση, έλεγχο και κύρωση των Δασικών Χαρτών.

2. Τον Οκτώμβριο του 2012 υπογράφηκαν από τον Υπουργό Αναπληρωτή του ΥΠΕΚΑ (ΦΕΚ Β' 2874/26-10-2012)  οι αποφάσεις με τις οποίες καθορίζεται το τιμολόγιο των εργασιών ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΔΑΣΙΚΩΝ ΧΑΡΤΩΝ ΑΠΟ ΙΔΙΩΤΕΣ ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ και το τιμολόγιο για την συμπλήρωση των παλαιότερων Δασικών χαρτών (κυρίως της περιόδου 1999-2002) πάλι από Ιδιώτες Δασολόγους μελετητές.  

Επομένως οι διαδικασίες Ανάρτησης των δασικών Χαρτών θα ανατεθεί σε Ιδιώτες μελετητές και όλες οι εργασίες των δασικών Χαρτών ιδίως της περιόδου 1999-2002 αλλά και οι νεώτεροι όπου χρειάζεται να συμπληρωθούν, θα γίνουν πάλι από ιδιώτες Δασολόγους Μελετητές. Στις συμπληρώσεις προβλέπεται και η τοποθέτηση των ορίων των οικισμών των στερούμενων Νόμιμης με την προϋπόθεση ότι είχαν προταθεί κατά το παρελθόν προς ένταξη στο σχέδιο πόλης. Οι οικισμοί αυτοί θα εξαιρεθούν των αντιρρήσεων και θα κινηθεί η διαδικασία για ένταξή τους στο σχέδιο πόλης.    

Οι εξελίξει αυτές ΘΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΔΑΣΙΚΩΝ ΧΑΡΤΩΝ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΝΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΟΥΝ ΟΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΊΕΣ ΚΥΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΤΟΙΜΩΝ ΔΑΣΙΚΩΝ ΧΑΡΤΩΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 2014.

Άλλες ενδιαφέρουσες βασικές πληροφορίες για τους Δασικούς Χάρτες :

Για τις αναρτήσεις Δασικών χαρτών επισκεφτείτε την ιστοσελίδα:

http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=757&language=el-GR

Σημειώνουμε ότι με βάση την παρ. 1 του άρθρου 55 του Ν. 4030/11 η περίοδος αντιρρήσεων κατά του Δασικού Χάρτη ορίζεται σε 60 ημέρες για τους κατοίκους του εσωτερικού από την τελευταία επίσημη Δημοσίευση και για τους κατοίκους του εξωτερικού 80 ημέρες.

Από την σχετική Νομοθεσία ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΧΡΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ.

Επισημαίνουμε ότι πριν την ανάρτηση και για να είναι απολύτως νόμιμη, θα πρέπει να εφαρμόζεται το άρθρο 23 του Ν.3889/2010 και η Υπουργική απόφαση Αριθμ. 165387/410 του ΥΠΕΚΑ.

Μέχρι σήμερα τα παραπάνω ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΗΚΑΝ και αφορούν τους οικισμούς τους στερούμενους νόμιμης έγκρισης.

ΠΡΟΣΟΧΗ!!

ΟΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΑΣΙΚΩΝ ΧΑΡΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΕΣ ! ! !

 

ΤΑ ΠΑΡΑΒΟΛΑ ΤΩΝ ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΔΑΣΙΚΟΥ ΧΑΡΤΗ.

 

Με κοινή απόφαση των αναπλ. υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας καθορίζεται το ειδικό τέλος για την άσκηση αντιρρήσεων της παραγράφου 1 του άρθρου 15 του N. 3889/2010 (ΦΕΚ 182Α) κατά του περιεχομένου αναρτημένου δασικού χάρτη.

 

Κάθε αντίρρηση υποβάλλεται για το σύνολο ή μέρος των εκτάσεων δασικού / χορτολιβαδικού χαρακτήρα, που περιλαμβάνονται εντός γεωτεμαχίου / πολυγώνου, επί του οποίου ο ενδιαφερόμενος επικαλείται έννομο συμφέρον. Για κάθε γεωτεμάχιο υποβάλλεται μία αντίρρηση, πλην της περίπτωσης που για τμήμα της αμφισβητούμενης έκτασης προβλέπεται η υποβολή αντίρρησης ατελώς.

 

Σύμφωνα με την απόφαση, το ύψος του ειδικού τέλους άσκησης των αντιρρήσεων κατά του περιεχομένου αναρτημένου δασικού χάρτη, για κάθε υποβαλλόμενη αντίρρηση και ανάλογα με το εμβαδόν της έκτασης της οποίας αμφισβητείται ο χαρακτήρας με αυτή, καθορίζεται ως εξής:

 

 

α)  Για εμβαδόν έκτασης έως και 100 τ.μ. των περιπτώσεων της παρ. 3 του άρθρου 2β του Ν. 2308/1995, όπως ισχύει, δέκα (10) ευρώ.
β)  Για εμβαδόν έκτασης, έως και 1.000 τ.μ., εξαιρουμένων των περιπτώσεων του ως άνω σημείου α), σαράντα (40) ευρώ.
γ)  Για εμβαδόν έκτασης πάνω από 1.000 τ.μ. έως και 5.000 τ.μ., ενενήντα (90) ευρώ

 

δ)  Για εμβαδόν έκτασης πάνω από 5.000 τ.μ μέχρι και 10.000 τ.μ., εκατόν ογδόντα (180) ευρώ.

 

ε)  Για εμβαδόν έκτασης πάνω από 10.000 τ.μ. έως και 20.000 τ.μ., τριακόσια πενήντα (350) ευρώ.
στ)Για εμβαδόν έκτασης πάνω από 20.000 τ.μ. έως και 100.000 τ.μ., επτακόσια (700) ευρώ.
ζ)  Για εμβαδόν έκτασης πάνω από 100.000 τ.μ. έως και 300.000 τ.μ., χίλια τετρακόσια (1.400) ευρώ.
η)  Για εμβαδόν έκτασης μεγαλύτερης των 300.000 τ.μ., τρεις χιλιάδες τριακόσια (3.300) ευρώ.


 

Σε ποιες περιπτώσεις δεν καταβάλλεται ειδικό τέλος

 

Από την καταβολή του ειδικού τέλους άσκησης αντιρρήσεων εξαιρούνται:
α) Αντιρρήσεις που αφορούν περιοχές που έχουν συμπεριληφθεί στο δασικό χάρτη, λόγω μη αποτύπωσης του περιγράμματος της παρ. 2 περίπτωση Α΄ του άρθρου 23 του Ν. 3889/2010, όπως ισχύει, καθώς και οι εκτάσεις που εμπίπτουν στις περιπτώσεις της παρ. 3β του άρθρου 31 του Ν. 4280/2014, όπως ισχύει.

 

β) Αντιρρήσεις που αφορούν σε περιοχές που εμφανίζονται ως δασικές στη φωτοερμηνεία της παλαιότερης αεροφωτογράφησης, αλλά περιλαμβάνονται σε διανομές (κληροτεμάχια) του εποικισμού.

 

γ) Αντιρρήσεις που αφορούν περιοχές που εμφανίζονται ως χορτολιβαδικές ή βραχώδεις ή πετρώδεις είτε κατά την παλαιότερη είτε κατά την πρόσφατη αεροφωτογράφιση, αλλά περιλαμβάνονται σε περιοχές του εποικισμού.

 

δ) Αντιρρήσεις που αφορούν περιοχές για τις οποίες έχουν εκδοθεί τελεσίδικες πράξεις χαρακτηρισμού κατά τη διαδικασία του άρθρου 14 Ν. 998/1979, οι οποίες δεν απεικονίζονται στους αναρτημένους δασικούς χάρτες.

 

ε) Αντιρρήσεις κατά το τμήμα που αφορούν σε εκκρεμείς αιτήσεις και υποθέσεις στη διαδικασία του άρθρου 14 Ν. 998/1979 (άρθρο 28 παρ. 18.α Ν. 2664/1998 όπως ισχύει).

 

Τρόπος πληρωμής

 

Το ειδικό τέλος άσκησης των αντιρρήσεων κατά του περιεχομένου του αναρτημένου δασικού χάρτη, κατατίθεται σε λογαριασμό της ΕΚΧΑ Α.Ε., που δημιουργείται και τηρείται σε οποιοδήποτε νομίμως λειτουργούν πιστωτικό ίδρυμα, είτε με χρήση πιστωτικής κάρτας είτε με οποιονδήποτε άλλο αναγνωρισμένο στις συναλλαγές ασφαλή τρόπο και τα ποσά από την είσπραξη του ανωτέρω τέλους εγγράφονται στον προϋπολογισμό της εταιρείας στον κωδικό 53.20 και διατίθενται αποκλειστικά για την κάλυψη της δαπάνης κατάρτισης έως και την κύρωση των δασικών χαρτών.

Επιστροφή του ειδικού τέλους

Σε περίπτωση ανάκλησης αντιρρήσεων, ο Υπεύθυνος του Σημείου Υποστήριξης Ανάρτησης Δασικού Χάρτη, μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αντιρρήσεων και εντός 3 μηνών το αργότερο από αυτή, εκδίδει απόφαση για την επιστροφή των καταβληθέντων σχετικών τελών, στις περιπτώσεις που η σχετική αίτηση ανάκλησης έχει υποβληθεί εντός της προθεσμίας υποβολής αντιρρήσεων.

Ο Υπεύθυνος του Σημείου Υποστήριξης Ανάρτησης Δασικού Χάρτη αποστέλλει την ως άνω απόφαση στην ΕΚΧΑ Α.Ε., συνοδευόμενη από κατάλογο των δικαιούμενων επιστροφής τέλους, στον οποίο αναγράφονται υποχρεωτικά τα στοιχεία των αιτούντων, το ποσό προς επιστροφή και το ΙΒΑΝ λογαριασμού τους που έχουν δηλώσει για την επιστροφή.

 

 

Για υποβολή αντιρρήσεων με φωτοερμηνεία πρόσφατων και παλιότερων αεροφωτογραφιών αρχείου, λειτουργούμε στα νέα γραφεία μας :

Κασομούλη 106, (στάση του Μετρό Αγ.Ιωάννης) τηλ. 210 9273900-2, e-mail : Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.  

 

Για τις αντιρρήσεις των δασικών χαρτών σας ενημερώνουμε ότι με βάση το άρθρο 10 του Π.Δ 344/2000 (ΦΕΚ Α' 297/2000), δικαίωμα ΦΩΤΟΕΡΜΗΝΕΙΑΣ για δασικούς κτηματολογικούς κλπ σκοπούς έχουν  Μ Ο Ν Ο  ΔΑΣΟΛΟΓΟΙ ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ.
Τεχνολόγοι Δασοπονίας ή άλλες ειδικότητες Μηχανικών κάθε είδους ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ ΜΕΛΕΤΕΣ ΦΩΤΟΕΡΜΗΝΕΙΑΣ. 


ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ

 prasinoslofos_1945

Οι Δασικοί Χάρτες είναι στην ουσία ο διαχωρισμός των Δασών και των Δασικών εκτάσεων από τις υπόλοιπες εκτάσεις και αποτελεί το αποτελεσματικότερο εργαλείο που διαθέτουμε όχι μόνο για την ανάδειξη, την προστασία, την μελλοντική διαχείριση των δασικών και χορτολιβαδικών εκτάσεων της χώρας μας αλλά και του σωστού πολεοδομικού σχεδιασμού και συνολικά των "χρήσεων γης".

Εάν σήμερα θέλουμε ως κοινωνία να οργανώσουμε σωστά και συγκροτημένα την προστασία του Περιβάλλοντος θα πρέπει να έχουμε δεδομένους τους Δασικούς Χάρτες και να στηριχθούμε σ’ αυτούς.

 

Η πρώτη συστηματική προσπάθεια για την καταγραφή των δασών και των δασικών εκτάσεων της χώρας έγινε με τους “Κτηματικούς Χάρτες” τους οποίους συνέτασσαν τα συνεργεία κτηματογράφησης που ιδρύθηκαν στο πλαίσιο του Νόμου 248/76 (την περίοδο 1977-1985).

Η προσπάθεια αυτή δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και όσοι χάρτες έγιναν περιλαμβάνουν και πάρα πολλά λάθη και θα πρέπει σήμερα να θεωρούνται παρωχημένοι. Οι χάρτες αυτοί δεν έγιναν με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών μέσων που σήμερα διαθέτουμε, συντάχθηκαν με βάση και παλαιότερα αμφισβητούμενα στοιχεία αεροφωτογράφισης πριν το 1945 που δεν παρέχουν καμία ακρίβεια. Το κυριότερο, πραγματοποιήθηκαν με παλιότερο και μη ισχύον σήμερα Νομικό πλαίσιο.

Ακόμα και αν σε μια περιοχή μελέτης υπάρχουν και προγενέστερες αεροφωτογραφίες, αυτές επειδή είναι αδύνατον να εφαρμοστούν για τεχνικούς λόγους (έχουν χαθεί τα στοιχεία μηχανής και κλίμακας και δεν μπορεί να παραχθεί Ορθοφωτοχάρτης) αλλά και συνήθως λόγω της κακής ποιότητάς τους, με βάση το άρθρο 27 παρ. 1 του Ν. 2664/98 αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 13 του Ν. 3889/2010 δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν.

Με την σύγχρονη τους μορφή οι Δασικοί Χάρτες θεσμοθετήθηκαν για πρώτη φορά με το Νόμο 2664/98 του Εθνικού Κτηματολογίου. Μεταξύ όλων των άλλων, με τον ίδιο Νόμο ιδρύονται παράλληλα τα αρμόδια Τμήματα Δασικών Χαρτογραφήσεων (στις Διευθύνσεις Δασών των Νομών και των Περιφερειών) και καθορίζονται οι διαδικασίες σύνταξης, ελέγχου, ανάρτησης και κύρωσης των Δασικών χαρτών.

Τον Ιούλιο του 1999 δημοσιεύτηκαν οι πρώτες ολοκληρωμένες τεχνικές προδιαγραφές σύνταξής τους και το 2007 η ΚΥΑ 97414/754, ενώ τον Ιούλιο του 2000 δημοσιεύθηκε το Προεδρικό Διάταγμα 187 για τη διάρθρωση και τις αρμοδιότητες των Τμημάτων Δασικών Χαρτογραφήσεων.

Στην πραγματικότητα, οι Δασικοί Χάρτες ξεκίνησαν στη χώρα μας συστηματικά το 1999, χρηματοδοτήθηκαν από το πρόγραμμα του Εθνικού Κτηματολογίου, και μέχρι σήμερα τουλάχιστον, συντάχθηκαν αποκλειστικά και μόνον για τους ΟΤΑ που είχαν συμπεριληφθεί στα επιμέρους προγράμματα κτηματογράφησης (Α’ πιλοτικό, Β’ πιλοτικό και 1ο κύριο πρόγραμμα κτηματογράφησης). Μέχρι τον τον Απρίλιο του 2010 ετοιμάστηκαν και παραδόθηκαν και οι Δασικοί Χάρτες σχεδόν όλης της Αττικής. 

Τους χάρτες αυτούς συνέταξαν ειδικά Δασοτεχνικά Γραφεία Μελετών (μεταξύ των οποίων και το δικό μας) και ελέγχθηκαν από τις Δασικές Υπηρεσίες.

prasinoslofos_1960

Διευκρινήσεις επί τεχνικών θεμάτων.

Πάνω στους Δασικούς Χάρτες αποτυπώνονται τα όρια των δασικών και χορτολιβαδικών εκτάσεων (έτσι όπως αυτά εμφανίζονται, τόσο στις παλαιότερες διαθέσιμες αεροφωτογραφίες - 1945 ή 1960 όσο και στην πρόσφατη λήψη αεροφωτογραφιών), τα πάρκα και τα άλση που βρίσκονται εντός των σχεδίων πόλεων, καθώς και όλες οι τελεσίδικες διοικητικές πράξεις που έχουν εκδοθεί για κάθε εξεταζόμενη περιοχή από τη Δασική Υπηρεσία με την προϋπόθεση ότι υπερβαίνουν σε έκταση τα 700 τ.μ.(Εγκύκλιος διαταγή του ΥΠΕΚΑ : «Οδηγίες εφαρμογής των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 3 νόμου 998/1979, όπως ισχύει 204262/4545/23-11-2010, παρ.2.1)

 

Οι χάρτες αυτοί παράγονται σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή και από τη στιγμή που ένας μελετητής ολοκληρώσει την πρώτη φάση της εργασίας του, παραδίδει αυτά τα υλικά στα κατά τόπους αρμόδια Τμήματα της Δασικής Υπηρεσίας (Τμήματα Δασικών Χαρτογραφήσεων), τα οποία και ελέγχουν την ακρίβεια με την οποία αποτυπώθηκαν οι επιμέρους οριογραμμές.

Έτσι ξεκινά μια διαδικασία ελέγχου, παρατηρήσεων και διορθώσεων, η οποία ολοκληρώνεται με την τελική έγκριση των οριογραμμών από τη Δασική Υπηρεσία, οπότε και μιλάμε πλέον για “θεωρημένους” Δασικούς Χάρτες.

Από εκεί και πέρα, τα κατά τόπους Τμήματα Δασικών Χαρτογραφήσεων ή ο ανάδοχος μελετητής του Δασικού χάρτη, θα πρέπει να “αναρτήσουν” αυτούς τους θεωρημένους Δασικούς Χάρτες εκτός των άλλων και κατά τόπους σε όλα τα Δημοτικά Καταστήματα των Δήμων περιοχής των χαρτών, έτσι ώστε όλοι οι πολίτες να υποβάλλουν τις τυχόν αντιρρήσεις τους.

Ο κάθε ιδιοκτήτης θα έχει δικαίωμα ένστασης στους  χαρακτηρισμούς αυτούς αν νομίζει ότι αδικήθηκε ή έγινε κάποια τεχνική αστοχία στον Χαρακτηρισμό της έκτασής του (εντός 60 ημερών από την ανάρτηση για τους κατοίκους ασωτερικού και 80 ημέρες για τους κατοίκους αξωτερικού).

Οι ενστάσεις αυτές θα δικαστούν μέσω ενδικοφανούς διαδικασίας από ειδική επιτροπή στα πλαίσια του Εθνικού Κτηματολογίου. Η επιτροπή αυτή αποτελείται από έναν Δασολόγο (ως Πρόεδρο), έναν Γεωπόνο ή Τοπογράφο και έναν Δικηγόρο ορισμένο από τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών.   

Μετά την εκδίκαση αυτών των αντιρρήσεων από την παραπάνω τριμελή επιτροπή, οι χάρτες διορθώνονται εκεί όπου αποφασίστηκε ότι πρέπει να αλλάξουν και έτσι φτάνουμε στο τελικό και οριστικό προϊόν ολόκληρης της διαδικασίας, το οποίο ονομάζεται “οριστικός” ή “κυρωμένος” Δασικός Χάρτης.

Ο κάθε Ιδιοκτήτης δεν θα έχει δικαίωμα ένστασης και σε δεύτερο βαθμό από  δευτεροβάθμια Επιτροπή πάλι του Εθν. Κτηματολογίου.

Μετά το κλείσιμο της διαδικασίας της πρωτοβάθμιας Επιτροπής οι χαρακτηρισμοί θα είναι τελεσίδικοι και θα μπορούν να ανατραπούν πλέον μόνο μέσω προσφυγής στα Διοικητικά Δικαστήρια (σε πρώτο και δεύτερο βαθμό) και στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

prasinoslofos_1987

Τι είναι το Δασολόγιο

Το Δασολόγιο είναι ένα σύστημα καταγραφής και επεξεργασίας πληροφοριών, το οποίο ουσιαστικά είναι δομημένο και έχει ως βάση τους κυρωμένους Δασικούς Χάρτες.

Στο Δασολόγιο τα δάση και οι δασικές εκτάσεις που εμφανίζονται στους κυρωμένους Δασικούς Χάρτες χωρίζονται σε επιμέρους γεωγραφικές ενότητες (“μερίδες”), για την καθεμία από τις οποίες καταχωρούμε μια σειρά από χρήσιμα διαχειριστικά δεδομένα (π.χ. απαντώμενα δασοπονικά είδη, είδος δάσους, πυκνότητα βλάστησης, ιδιοκτησιακό καθεστώς κλπ).

Σχέση Δασικών Χαρτών -Κτηματολογίου – Δασολογίου

Από όσα αναφέρθηκαν προηγούμενα, η σχέση μεταξύ των Δασικών Χαρτών και του Δασολογίου θεωρούμε ότι είναι σαφής.

Για να γίνει το Δασολόγιο μιας περιοχής, θα πρέπει πρώτα να συνταχθούν και να κυρωθούν οι Δασικοί Χάρτες της συγκεκριμένης περιοχής.

Μόλις γίνει αυτό θα ξέρουμε πιο κομμάτι γης ανήκει σε ποιον και πως το απέκτησε. Οπότε θα προκύψει με σαφήνεια και η Δημόσια περιουσία και επομένως όσα φαινόμενα καταπατήσεων αντιμετωπίσαμε ως Κοινωνία στο παρελθόν θα αποσαφηνιστούν όλα και θα είναι πλέον κυριολεκτικά το ίδιο το «παρελθόν» μια και δεν θα μπορούν να επαναληφθούν πλέον.

Και φυσικά χωρίς την εκ των υστέρων «δικαίωση των καταπατητών».

Για να δοθεί μια πληρέστερη εικόνα της σχέσης των Δασικών Χαρτών και του Εθνικού Κτηματολογίου, θα πρέπει να διευκρινιστούν τρία κυρίως πράγματα:

1. Όταν σχεδιάστηκε το έργο του Εθνικού Κτηματολογίου με τη σημερινή του μορφή, εντάχθηκε και χρηματοδοτήθηκε από το Υποπρόγραμμα “Περιβάλλον” του Β’ ΚΠΣ στη λογική ότι ήταν το καλύτερο μέσο για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και ιδιαίτερα των περιβαλλοντικά ευαίσθητων και προστατευόμενων περιοχών.

Παρόλα αυτά, σε κανένα σημείο του εγκεκριμένου από την τότε ΕΟΚ έργου δεν υπήρχε η οποιαδήποτε αναφορά στους Δασικούς Χάρτες.

Όπως επίσης δεν υπήρχε (κατ’ αρχήν) καμία αναφορά ή υποχρέωση των αναδόχων μελετητών για τη σύνταξη Δασικών χαρτών στα δύο πρώτα πιλοτικά προγράμματα κτηματογράφησης (Α’ και Β’ πιλοτικό πρόγραμμα).

Στην ουσία, το Εθνικό Κτηματολόγιο ενσωμάτωσε και χρηματοδότησε τις διαδικασίες σύνταξης των Δασικών Χαρτών μετά το 1998 και μετά από την κάμψη της κατ΄ αρχήν λυσσαλέας αντίδρασης του ΤΕΕ.

2. Το Εθνικό Κτηματολόγιο καταγράφει και αποτυπώνει ιδιοκτησίες (“εμπράγματα δικαιώματα”).

Μάλιστα, σύμφωνα με τον βασικό Νόμο της κτηματογράφησης, η δήλωση της ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου στο πλαίσιο μιας μελέτης κτηματογράφησης, δεν είναι υποχρεωτική. Οι Δασικοί Χάρτες δεν αποτυπώνουν κατ’ αρχή ιδιοκτησίες, αλλά τη μορφή και τον χαρακτήρα των επιμέρους εκτάσεων.

3. Με βάση λοιπόν το “μαχητό τεκμήριο κυριότητας υπέρ του δημοσίου” (όπου αυτό ισχύει), το Ελληνικό Δημόσιο (και πιο συγκεκριμένα, η Δασική Υπηρεσία), “χρησιμοποιεί” τους Δασικούς Χάρτες για να δηλώσει ταυτόχρονα και την περιουσία του στο πλαίσιο μια μελέτης κτηματογράφησης.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο πρώτος ή ο αποκλειστικός λόγος σύνταξης ενός Δασικού Χάρτη είναι η δήλωση ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου στο πλαίσιο μιας μελέτης κτηματογράφησης.

Αντίθετα ως πρώτος στόχος είναι : Η καταγραφή των δασών και των δασικών εκτάσεων. Στην συνέχεια οι Εκτάσεις αυτές δεν αλλάζουν χρήση.

Όπως αναφέρθηκε και προηγούμενα, οι Δασικοί Χάρτες ξεκίνησαν ουσιαστικά στη χώρα μας το 1999, και μέχρι σήμερα χρηματοδοτήθηκαν αποκλειστικά και μόνον από το πρόγραμμα του Εθνικού Κτηματολογίου.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι Δασικοί Χάρτες μπορούν να συνταχθούν μόνον στις περιοχές που κτηματογραφούνται στο πλαίσιο των μελετών κτηματογράφησης. Μπορούν και μάλιστα είναι καλύτερο να προηγούνται των μελετών κτηματογράφησης. Πάντως η χρηματοδότηση της σύνταξης των Δασικών χαρτών είναι αποκλειστική ευθύνη της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. ή των Δασικών Υπηρεσιών και φυσικά πάντα του ΥΠΕΚΑ.

Από την εμπειρία από τη μέχρι σήμερα σύνταξη των Δασικών Χαρτών στα χρόνια που πέρασαν από το 1999 μέχρι σήμερα καταλήγουμε ότι έγιναν σημαντικά βήματα σε σχέση με τη σύνταξη των Δασικών χαρτών.

Στο πλαίσιο λοιπόν των περιορισμών του χώρου μας, τα δύο σημαντικότερα ίσως στοιχεία που αξίζει να αναφερθούν ως εμπειρία από τη μέχρι τώρα σύνταξη των Δασικών Χαρτών, είναι τα εξής:

  • Η σύνταξη των Δασικών Χαρτών μιας περιοχής που τίθεται υπό κτηματογράφηση, θα πρέπει να προηγείται της σύνταξης των μελετών κτηματογράφησης του Εθνικού Κτηματολογίου. Αυτό είναι κάτι που είχε επισημανθεί από την αρχή από το ΓΕΩΤ.Ε.Ε εδώ και πολλά χρόνια και η εμπειρία έχει αποδείξει ότι αν ακολουθούσαμε αυτή την σειρά (δηλαδή, πρώτα οι Δασικοί Χάρτες και μετά οι μελέτες κτηματογράφησης), θα είχαμε καλύτερη εικόνα για το τι είναι Δάσος και τι δεν είναι επομένως θα είχαμε και αποτελεσματικότερη υπεράσπιση της περιουσίας του Δημοσίου, πολύ λιγότερα τεχνικά προβλήματα, σημαντική μείωση του κόστους, τόσο της σύνταξης των Δασικών Χαρτών, όσο και της σύνταξης των κυρίων μελετών κτηματογράφησης και βέβαια «λύτρωση» των πολιτών από διαδικασίες που θα είναι υποχρεωμένοι να προσφύγουν στην συνέχεια.

Ωστόσο το ότι γίνονται οι Δασικοί χάρτες έστω και με άλλη σειρά σε σχέση με την Κτηματογράφηση, είναι σημαντικό.

  • Κάτι που συνήθως παραγνωρίζεται ή υποτιμάται, είναι το γεγονός ότι η σύνταξη των Δασικών Χαρτών, εκτός από τα πολλά και προφανή οφέλη, αποτέλεσε ταυτόχρονα και ένα «στοίχημα» για την συνολική αναβάθμιση της Δασικής Υπηρεσίας.

Τα Τμήματα Δασικών Χαρτογραφήσεων, αποτέλεσαν την αφορμή για τον μεγαλύτερο κύκλο προσλήψεων νέων Δασολόγων στην Υπηρεσία που έγινε τις τελευταίες δεκαετίες, και εξοπλίσθηκαν με μέσα και υλικά (ορθοφωτοχάρτες, Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών, plotters κλπ), που όχι μόνον δεν διέθεταν πριν οι Διευθύνσεις Δασών, αλλά που είναι πολύ αμφίβολο αν ποτέ τα έπαιρναν αν δεν υπήρχαν οι ανάγκες που δημιουργήθηκαν με τους Δασικούς Χάρτες.

Παρ’ όλα αυτά τα στελέχη των Τμημάτων Δασικών Χαρτογραφήσεων με ευθύνη κυρίως των Περιφερειαρχών (πριν του σχέδιου "Καλλικράτης" σύσημα)......μετατέθηκαν στην συνέχεια σε άλλα τμήματα και άλλες περιοχές και η Δασική υπηρεσία σήμερα δεν φαίνεται να μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του συνολικού έργου. Γι’ αυτό αναγκαστικά οι Χάρτες συντάσσονται από τα Ειδικά Δασοτεχνικά Γραφεία μελετών (Ελεύθεροι Επαγγελματίες) και στην συνέχεια να εγκρίνονται από τις Δασικές Υπηρεσίες με την ταυτόχρονη επιχειρούμενη αναδιοργάνωση της ίδιας της Δασικής Υπηρεσίας.

Όπως και να έχει πάντως, μπορούμε να πούμε ότι σε σύνολο έκτασης 132 περίπου εκατομμυρίων τετρ. χιλμ. της χώρας, μέχρι το 2009 είχαν συνταχθεί μελέτες κατάρτισης δασικών χαρτών για 322 περιοχές (ΟΤΑ προ Καποδίστρια), που έχουν ενταχθεί μέχρι σήμερα στο Εθνικό Κτηματολόγιο (παλαιά προγράμματα). Τα δάση, οι δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις στις περιοχές αυτές ανέρχονται σε 3,6 εκατ. στρέμματα.

Με τις παραδοχές ότι δεν θα έχουμε δραματικές αλλαγές στις ισχύουσες τεχνικές προδιαγραφές και ότι οι αναθέσεις των μελετών θα γίνονται για μεγάλες γεωγραφικές ενότητες (σε επίπεδο Νομού π.χ ή τουλάχιστον έκτασης ενός Καλλικρατικού Δήμου), η εμπειρία από τη μέχρι σήμερα πορεία της σύνταξης των Δασικών Χαρτών οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το υπάρχον μελετητικό δυναμικό επαρκεί για να καλύψει το υπολειπόμενο σύνολο της χώρας σε ένα διάστημα 10-15 ετών. (Ωστόσο αν διατηρήσουμε τους ίδιους ρυθμούς υλοποίησης και ανάρτησης των δασικών χαρτών αυτοί θα είναι κυρωμένοι σε ... 80 χρόνια!!!...)  

Με την πρόσθετη παραδοχή ότι οι διοικητικές πράξεις της Δασικής Υπηρεσίας θα αποτυπωθούν ψηφιακά πάνω στους ορθοφωτοχάρτες από τα Τμήματα Δασικών Χαρτογραφήσεων, το συνολικό κόστος της σύνταξης των Δασικών Χαρτών για το υπόλοιπο της χώρας εκτιμάται στα 165 εκατ. ευρώ, ποσό που μπορεί να καλυφθεί ολόκληρο από το παλιό Ταμείο δασών που με βάση τον Ν. 3889/2010 ενσωματώθηκε στο "Πράσινο ταμείο". Στο κόστος αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται τα κόστη παραγωγής των φωτογραμμετρικών υποβάθρων (1945 και πρόσφατου), γιατί προβλέπεται να παραχθούν από άλλα προγράμματα.

prasinoslofos_2001

 

Τι πρέπει να κάνει ο πολίτης

Σε διάστημα λίγων μηνών πρόκειται να αναρτηθούν οι Δασικοί χάρτες όλης σχεδόν της Αττικής αλλά και όλων των περιοχών που έχουν κτηματογραφηθεί με άλλα προγράμματα.

Η ανάρτηση θα γίνει σταδιακά ανά Δήμο και πλέον από τις αρμόδιες Διευθύνσεις δασών. Κατά την ανάρτηση του Δασικού Χάρτη μεγάλο μέρος από τις σημερινές ιδιοκτησίες θα περιγραφούν σε χαρακτηρισμένες Δασικές περιοχές, και οι ιδιοκτήτες δεν πρέπει «να πέσουν από τα σύννεφα».

Σε 60 ημέρες από την ανάρτηση θα πρέπει να υποβάλλουν Αντιρρήσεις κατά το Δασικού Χάρτη ή με άλλα λόγια να κάνουν ένσταση κατά του χαρακτηρισμού για το κτήμα τους, καλύτερα στα αρμόδια γραφεία της Δ/νσης Δασών.

Φυσικά για να έχει έννοια η ένστασή τους πρέπει να διαθέτουν φωτοερμηνεία του κτήματός τους με όλες τις διαθέσιμες αεροφωτογραφίες (από το 1945-σήμερα) και να υποστηρίξουν την ένστασή τους στην ειδική επιτροπή.

Δικαίωμα σύνταξης τέτοιων μελετών με βάση το άρθρο 10 παρ. ιστ του ΠΔ 344/2000 έχουν μόνο οι Δασολόγοι μελετητές που μπορούν να τους υποστηρίξουν και ουσιαστικά στις Επιτροπές αργότερα.

Αν χάσουν την υπόθεσή τους στην Επιτροπή έχουν δικαίωμα Δικαστικής συνδρομής.

ΠΡΟΣΟΧΗ όμως !!!. Αν η ιδιοκτησία τους παραμείνει «Δασική» (σχεδόν παντού) θα έχει ως συνέπεια και την ίδια την αμφισβήτηση και της ιδιοκτησίας η οποία θα ανήκει κατ’αρχήν στο …Δημόσιο.

Οι οικισμοί στερούμενοι νόμιμης έγκρισης

Στις 14/10/2010 δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της Κυβέρνησης ο Νόμος 3889/2010 ο οποίος τροποποιήθηκε από τον Νόμο 4389/2016.

Στον Νόμο όπως ισχύει προβλέπονται λεπτομέρειες τις διαδικασίες ανάρτησης και κύρωσης των Δασικών Χαρτών που έχουν συνταχθεί και αναμένεται η ανάρτησή τους, στα πλαίσια του Εθνικού Κτηματολογίου.

Προβλέπεται με βάση το άρθρο 23 του παραπάνω νόμου η εξαίρεση των αντιρρήσεων της περιοχής των οικισμών που είχαν προταθεί παλαιότερα για ένταξή τους στο σχέδιο πόλης και στην συνέχεια η ένταξη στο σχέδιο πόλης όλων των οικισμών του Δήμου με πραγματικά πολύ γρήγορες διαδικασίες. Τονίζουμε ότι η διαδικασια εφαρμόζεται με την προϋπόθεση ότι στο παρελθόν είχαν προταθεί προς ένταξη στο σχέδιο πόλης στα πλαίσια μιας ευρύτερης μελέτης σχεδίου (έστω και απλής πρότασης), ενός ρυμοτομικού κλπ που δεν εγκρίθηκαν για οποιοδήποτε λόγο.

Εξαιρούνται ακόμα και οι οικιστικές πυκνώσεις με την προϋπόθεση ότι υπερβαίνουν τα 50 κτήρια (μικρά ή μεγάλα και ανεξάρτητα από το αν είναι κύριες κατοικίες ή βοηθητικές κατασκευές). 

Ακόμα και αδόμητα τμήματα στις περιοχές που θα χαρακτηριστούν στον υπό ανάρτηση Δασικό χάρτη ως «Δασικές» και δεν καταστεί δυνατόν να αποτινάξουν τον Δασικό χαρακτήρα, μπορούν υπό προϋποθέσεις και ειδικούς όρους να ενταχθούν στο σχέδιο πόλης.

Για τα τμήματα των περιοχών που θα χαρακτηριστούν ως «Δασικές» θα μπορεί να γίνει η ένταξή τους στο σχέδιο μετά από πιο πολύπλοκες αλλά γρήγορες διαδικασίες. 

Πρωτεύοντα ρόλο στις διαδικασίες αυτές θα παίξουν οι νέοι Δήμοι.

Στην περίπτωση που ο Δασικός χάρτης συντάχθηκε πριν από την ψήφιση του παραπάνω Νόμου (όπως π.χ οι Χάρτες της Αττικής και της υπόλοιπης Χώρας), με βάση το άρθρο 23 του ίδιου Νόμου, η Δ/νση Δασών ή η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε θα έπρεπε πριν την ανάρτηση να στείλει τα ψηφιακά αρχεία του Δασικού χάρτη στον αρμόδιο Δήμο που με μέριμνά του, θα έπρεπε να προσθέσει στον δασικό χάρτη τις περιοχές που είχαν προταθεί προς ένταξη στο σχέδιο πόλης (στα πλαίσια πολεοδομικής μελέτης) και στην συνέχεια η περιοχές αυτές να εξαιρεθούν των αντιρρήσεων του Δασικού χάρτη και να δρομολογηθούν οι διαδικασίες ένταξης στο σχέδιο πόλης με βάση τα προβλεπόμενα στο άρθρο 24 του Ν.3889/2010 και στην Υπουργική απόφαση 165387/410 του ΥΠΕΚΑ (ΦΕΚ Β' 470/28-2-2012).

Στις περιοχές που αναρτάται ο Δασικός χάρτης χωρίς την εφαρμογή των παραπάνω έχει, κατά την γνώμη μας, διαπραχθεί το αδίκημα της παράβασης Καθήκοντος και η ίδια η ανάρτηση πάσχει ως προς την Νομιμότητά της.   

Είναι αυτονόητο ότι πιθανά αυθαίρετα κτίσματα στις υπόλοιπες εκτός των οικισμών εκτάσεις, που θα παραμείνουν ως «Δασικές» θα θεωρηθούν κατεδαφιστέα ακόμα και αν έχουν δηλωθεί στο παρελθόν. Εκτός φυσικά εκείνων που διαθέτουν άδεια.

Επισημαίνουμε ότι η Δήλωση με τον Νόμο «Τρίτση» δεν αποτελεί άδεια, αλλά θεωρούνται τα κτίσματα αυτά ως προσωρινά μη κατεδαφισταία. Αν αποδειχθεί στην συνέχεια (π.χ. στον δασικό χάρτη) ότι κάποια από αυτά έχουν κτιστεί σε αιγιαλό, σε ρέμα, σε αρχαιολογική και δασική περιοχή θα κριθούν (σύμφωνα με το γράμμα του Νόμου) κατεδαφιστέα.

Κλείνοντας το σημείωμα αυτό τονίζουμε ότι είναι η ώρα της πλήρους και τελικής επίλυσης όλων των προβλημάτων των εκτός σχεδίου πόλεως και ταυτόχρονα της προστασίας των δασών.

Η ευκαιρία είναι ΧΡΥΣΗ και δεν πρέπει να χαθεί.

 

ΕΝΤΥΠΟ ΑΝΤΙΡΡΗΣΗΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΔΑΣΙΚΟΥ ΧΑΡΤΗ

entipo_antirrisis_1

entipo_antirrisis_2

entipo_antirrisis_3

entipo_antirrisis_4

entipo_antirrisis_5

entipo_antirrisis_6_